In de zomer is er flink campagne gevoerd voor Don’t Look Away om kindersekstoerisme onder de aandacht te brengen. Reizigers werden via social media, Google advertenties en op luchthavens opgeroepen om hun vermoedens bij ons te melden op Meldkindersekstoerisme.nl .
De social media campagne, uitgevoerd door ECPAT, had een enorm bereik. Op Facebook nam, o.a. door een advertentiecampagne, het aantal volgers flink toe en werd er veel geliked en gedeeld. Op Twitter is de hashtag #dontlookaway, mede dankzij de Thunderclap, bijna 7 miljoen keer voorbij gekomen. Onze website Meldkindersekstoerisme.nl en het Europese platform Reportchildsextourism.eu zagen een flinke toename in het aantal bezoekers.
Ook was er een Google advertentie campagne, om de vindbaarheid van Meldkindersekstoerisme.nl te vergroten. Daarnaast liep er een grote postercampagne op de luchthavens in Amsterdam, Eindhoven en Rotterdam. Zowel Schiphol als Eindhoven Airport zagen dit jaar een recordaantal bezoekers in de zomer dus de posters zijn door vele passagiers gezien.
Don’t Look Away is een samenwerking tussen het Ministerie van Veiligheid en Justitie, de politie, de Koninklijke Marechaussee, de reisbranche en verschillende NGO’s, waaronder het Expertisebureau Online Kindermisbruik (EOKM). De campagne roept mensen op om bij een vermoeden van kindersekstoerisme niet weg te kijken, maar om melding te maken bij Meldkindersekstoerisme.nl. Dit meldpunt is ondergebracht bij het EOKM en de meldingen worden door één van onze medewerkers behandeld. Lees hier wat er met een melding gebeurt.